În contextul actual al tranziției globale către surse de energie durabile, România a adoptat un mecanism modern pentru sprijinirea dezvoltării proiectelor de energie regenerabilă: Contractele pentru Diferență (CfD). Acest instrument oferă stabilitate financiară producătorilor de energie și contribuie la atingerea obiectivelor de decarbonizare asumate de România în cadrul Uniunii Europene.

În continuare, vom explora în detaliu modul de funcționare a acestei scheme în România și beneficiile aduse participanților.

Ce sunt Contractele pentru Diferență (CfD)?

Contractele pentru Diferență (CfD) sunt acorduri financiare între producătorii de energie și o contraparte guvernamentală sau desemnată de guvern, care garantează un preț fix, denumit „preț de exercitare” (strike price), pentru energia produsă. Dacă prețul pieței scade sub acest preț fix, guvernul compensează producătorului diferența. În schimb, dacă prețul pieței depășește prețul de exercitare, producătorul returnează diferența către guvern. Această stabilitate financiară oferită de CfD-uri face ca investițiile în energie regenerabilă să fie mai atractive, reducând riscurile asociate fluctuațiilor prețurilor de pe piață.

Implementarea CfD în România

România a lansat schema CfD ca parte a unui efort amplu de modernizare a sectorului energetic și de reducere a emisiilor de carbon, în conformitate cu angajamentele față de UE. Finanțată prin Fondul de Modernizare și mecanismul EU-ETS, această schemă sprijină proiectele noi de energie regenerabilă, în special cele solare și eoliene.

Un aspect esențial al schemei CfD în România este transparența și echitatea în stabilirea prețului de exercitare, determinat printr-o licitație competitivă. Aceasta asigură o piață echitabilă pentru toți participanții. Proiectele eligibile pentru finanțare trebuie să fie noi și să utilizeze tehnologii specifice, precum energia solară sau eoliană, fără a permite combinații de tehnologii.

Prima fază a mecanismului CfD va fi implementată până în 2025, prin intermediul a două licitații, una în 2024 și cealaltă în 2025. Capacitatea totală vizată de prima licitație este de 1,5 GW de energie regenerabilă, împărțită între 1000 MW pentru energia eoliană onshore și 500 MW pentru cea solară. A doua licitație va scoate la licitație 1500 MW pentru energia eoliană onshore și 1500 MW pentru cea solară.

Schema CfD este finanțată din Fondul pentru Modernizare, iar Banca Europeană de Investiții a aprobat un buget de 3 miliarde de euro pentru a susține Fondul de Lichiditate, care va acoperi plățile către producătorii beneficiari ai contractelor CfD. Impactul asupra consumatorului final, în ceea ce privește facturile, este minim, deoarece Fondul de Lichiditate nu este finanțat de aceștia. Se va institui o contribuție pentru a acoperi costurile administrative ale schemei, inclusiv cele ale Transelectrica pentru gestionarea licitațiilor și ale OPCOM pentru administrarea contractelor CfD.

Entitățile implicate

  1. Operatorul CfD – Compania Națională de Transport al Energiei Electrice „Transelectrica” S.A., care gestionează licitațiile CfD.
  2. Ministerul Energiei – Se asigură că Fondul de Lichiditate CfD dispune de fonduri suficiente pentru ca contrapartea CfD să-și îndeplinească obligațiile de plată.
  3. Contrapartea CfD – OPCOM, operatorul de piață, care încheie contractele CfD cu producătorii, gestionează contractele și Fondul de Lichiditate, și efectuează plățile în cadrul contractelor CfD.
  4. Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) – Emite legislația secundară privind cadrul CfD, inclusiv metodologia utilizată de contrapartea CfD pentru a calcula prețul de referință.

Detalii privind contractele CfD

Contractul CfD este un acord între producător și OPCOM, cu o durată de 15 ani, care stabilește drepturile și obligațiile fiecărei părți. Acesta este un mecanism de sprijin bidirecțional, raportat la energia produsă. Fiecare contract CfD va avea propriul preț de exercitare, stabilit prin licitație, care va fi inferior prețului maxim de exercitare stabilit pentru acea licitație. Pentru prima licitație, prețurile maxime de exercitare sunt de 91 EUR/MWh pentru proiectele fotovoltaice și 93 EUR/MWh pentru cele eoliene.

Plățile se vor efectua lunar, iar prețul de referință al pieței va fi stabilit ca media prețurilor energiei electrice vândute pe piața pentru ziua următoare, pentru tehnologia specifică contractului CfD.

Contractul CfD prevede trei ani pentru ca proiectele să ajungă în etapa de exploatare comercială, cu o rezervă suplimentară de doi ani pentru întârzieri justificate. De asemenea, contractul conține dispoziții privind schimbările legislative și permite părților să restabilească echilibrul contractual în cazul unei supracompensări sau subcompensări sistematice.

Beneficiile Schemei CfD

Principalul avantaj al schemei CfD este reducerea semnificativă a riscului financiar pentru producătorii de energie regenerabilă. Stabilitatea oferită de prețul fix asigură predictibilitate investițiilor, stimulând dezvoltarea de noi capacități de producție. În plus, schema încurajează competiția între dezvoltatori, ceea ce poate conduce la prețuri mai competitive și la o utilizare mai eficientă a fondurilor publice.

Dezavantajele schemei CfD în România

Cu toate acestea, există și riscuri asociate. În cazul în care fondurile din Fondul de Modernizare nu vor fi suficiente pentru a acoperi obligațiile din contractele CfD, schema ar putea fi suspendată sau anulată, ceea ce ar crea incertitudine pentru investitori.

Producătorii trebuie să-și asume riscul unei obligații pe 15 ani, într-un context în care prețul energiei stabilit prin CfD ar putea deveni mai mare decât cel de pe piața spot sau de pe piețele pe termen lung.

Statul român își asumă, de asemenea, riscuri, angajându-se să efectueze plăți semnificative încă de la începutul perioadei investiționale, ceea ce poate crea presiuni pe piața de energie.

Concluzie

Schema CfD din România oferă stabilitate și predictibilitate pentru investitori, însă vine la pachet cu o serie de riscuri și incertitudini pentru toate părțile implicate. Dezvoltatorii trebuie să analizeze atent costurile și beneficiile, să planifice riguros și să colaboreze activ cu autoritățile pentru a maximiza șansele de succes ale proiectelor lor.

 

 

Sfaturi pentru dezvoltatori:

  1. Calculați corect valoarea LCOE (Costul Nivelat al Electricității) pentru proiectul dvs., deoarece acesta va determina prețul de licitare.
  2. Evaluați cu atenție termenele de construcție și punere în funcțiune, având în vedere că schema CfD impune garanții de participare și de bună execuție, iar abaterile de la calendar vor fi penalizate.
  3. Determinați dacă vi se aplică schema CfD. Dacă proiectul dvs. este aproape finalizat și poate produce energie înainte de termen, poate nu este necesar să aplicați pentru subvenție.
  4. Angajați expertiză din timp. Participarea la schema CfD este un proiect în sine și necesită o pregătire temeinică.
  5. Comunicați cu autoritățile. Fiecare proiect are particularitățile sale, iar comunicarea cu autoritățile poate preveni eventuale probleme legislative.
  6. Respectați strategia inițială. Piața energiei este volatilă, dar menținerea calmului și respectarea strategiei inițiale este esențială pentru succesul pe termen lung.